Skrevet av Emne: Batterinivået synker  (Lest 5625 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ElinsX

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
på: 04.05.2019, 11:50:00
Hei.
Jeg er ganske ny Tesla eier, fikk min nye Tesla i mars. Jeg er veldig fornøyd, kun noe småtteri underveis som jeg har funnet ut av selv.
En ting jeg lurer på er dette med å parkere bilen f.eks. på hytta, og så to dager senere når jeg skal hjem så har batterinivået sunket 20 km. Skal det være sånn?



Stig-Arne

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Svar #1 på: 04.05.2019, 21:55:00
Hei og velkommen til forumet og ikke minst som Tesla bruker.

Ja, det er korrekt det du opplever, at batterinivået synker når bilen står parkert. Og sånn er det slik det skal være.
Hvor mye den synker kan variere.

Bilen er konstruert slik at den er oppkoblet hele tiden, laster ned oppdateringer til bilen, til kart osv.

Så det du opplever er rett og slett det som er kalt "vampire drain" på Tesla språket.

Du kan redusere dette forbruket med å ha nøkkelen minst 10 meter unna bilen, ikke sjekke appen for ofte, ikke bruke 3.parts apper til bilen, da disse har en tendens til å holde bilen våken. Bilen vil nemlig etter litt tid gå ned i "sove modus", da vil du se i appen at det står "Waking up", da er bilen i sove modus og trekker minimalt med strøm, men fortsatt litt strøm, rundt 1-2 % i døgnet. Mens holder du bilen våken kan den trekke opptil 4 % døgnet.

Anbefaler ellers å lese TOCN sin miniguide:
https://link.tocn.no/miniguide