Skrevet av Emne: Bytte eller reparasjon av Breake Caliper - Rear Park Breake  (Lest 2853 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

TeslaMS

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Har fått pris fra Tesla på skifte av ene håndbrekkbremsen bak, kr 8 250,- og for kort tid siden fikk jeg estimat fra Tesla på bytte av begge sider for over 17500. Altså ca 1000kr dyrere om du tar begge på samme service :o


Fikk jeg høre at disse kan repareres, men hvem gjør det på Østlandet og til en bedre pris?

Bytte begge når ene er delvis defekt, "fordi den andre ofte ryker kort tid etter" ? Vet det er et argument som ofte holder mål, men føler det er bortkastet, siden det kun er ene siden som fusker her. I tillegg ganske stiv pris på 8250 pr stk, eller tar jeg feil?
Bilen er kjørbar og låser av og til, spesielt låser den når det kommer kulde etter en mild periode.



Bitconfuse

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Har samme forståelsen. Har tatt opp begge sider flere ganger for rensing og smøring. Forsøker  å smøre fordi de hyler som "griser" ved bruk. Det hjelper litt ,men kortvarig. Har observert vann ved motoren når jeg demonterer motor ,gear og caliper. Frekvensen på grisehylet tyder på at det er motorenes hastighet som lager lyden. Når jeg kjører caliperen i benk uten belastning fungerer de helt OK. Tenker lagrene i motor er skadet av veisalt. Har kjøpt ny motor. Skal teste asap. Skal også disikere gammel motor for å få visshet......
Dette problemet er kjent for Tesla. De hadde en tilbakekalling på noen biler produsert mellom 2012 og 2016. Når jeg nevner det for Tesla sier de at det ikke gjelder min bil. Pussig konklusjon når det er min bil som låser p-bremsen. Bilen er 2015 og har rullet 120K.



Bitconfuse

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Når er motor og kalipper demontert. Bevegelige deler på kalipper beveger seg lett og uanfektet ved manuell rotasjon av drev. Konkludere derfor med at kalipper er i orden.


El motoren derimot.....
 Den måtte disikeres; ikke ment å kunne demonteres. INNE  I DENNE HAR DET VÆRT VANN! Mye rust og aluminiumskorrosjon. Den ene kullbørsten beveger seg meget tregt. Sannsynligvis fordi vannet har laget grøt av kullstøvet. Konkluderer med at motor har dårlig beskyttelse mot vanninntregning. Noe som burde vært unngått mht plassering av elmotor i slikt miljø.
Til de som undres over hva de to tilkoblingspinnene i midten av kontakten er til  så oppfatter jeg at det er en slags induktiv giver som gir spenning når motoren roterer ,og ikke spenning når den står stille. Spenningen igjen brukes til å detektere når motoren skal miste driftspenning; når den har kommet til ønsket posisjon. Det være seg p-brems av ,eller på. ( Det er en fastmagnet montert på motoraksel som induserer  spenningen på de to ledningene i midten på kontakten.) Denne koblingen er støpt inn i gelé. En meget god måte å holde elektriske duppeditter tørre på.